Pystyottelu

Potkunyrkkeily on kilpaurheilulaji, mutta sopii tehokkuutensa vuoksi myös erinomaiseksi kuntoilumuodoksi – suurin osa potkunyrkkeilijöistä onkin mukana ihan kuntoilumielessä. Käytännönläheiset tekniikat takaavat lajin toimivuuden myös itsepuolustuksessa. Laji sopii sekä miehille että naisille.

Potkunyrkkeily kehittää tasapuolisesti voimaa, nopeutta ja kestävyyttä ja mikä parasta, harjoittelun vaikutukset kohdistuvat koko vartalolle. Moni potkunyrkkeilyn aloittanut onkin löytänyt vartalostaan lihaksia, joiden olemassaolosta ei aiemmin ollut tiennytkään!

Potkunyrkkeilyssä käytettyjä tekniikoita ovat erilaiset lyönnit, polvipotkut, etupotkut, kiertopotkut, heitot ja pyyhkäisyt sekä pystypaini(thaipaini). Lisäksi lajissa harjoitellaan moninaisia väistöjä ja torjuntoja erilaisia puolustustilanteita varten.

Tyypillinen potkunyrkkeilyharjoitus sisältää lajinomaisia harjoitteita kuten varjonyrkkeily, tekniikkaharjoitukset, paritekniikka, väline- ja otteluharjoittelu.

Oheisharjoitteluna teemme kuntopiiriharjoitteita kehonpainolla, hyppynarulla ja kahvakuulilla lihasvoiman ja kestävyyden kehittämiseksi.

Harrastus aloitetaan käymällä peruskurssi. Aiempaa urheilutaustaa ei tarvita, koska harjoituksissa kohennetaan kuntoa vähitellen. Peruskurssilla käydään läpi peruskurssiohjelma, jonka jälkeen siirrytään harjoittelemaan kokeneempien harjoittelijoiden kanssa.